Zasady udzielania teleporad w ramach POZ
INFORMACJE DOTYCZĄCEJ ORGANIZACJI TELEPORADY
w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej
Standard teleporady został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) z późniejszymi zmianami.
1. Termin teleporady jest umawiany przez Pacjenta poprzez:
b. kontakt telefoniczny pod numerem 32 281 97 94,
a. formularz kontaktowy dostępny pod adresem https://przychodniaszombierki.pl/kontakt c. kontakt e-mailowy: rejestracja@przychodniaszombierki.pl
d. kontakt osobisty z rejestracją przychodni.
Przy czym teleporada jest realizowana:
− nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobistego, albo
− w terminie późniejszym, ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
2. Personel medyczny podejmuje trzy próby kontaktu z Pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut. W przypadku nieudanych trzech prób kontaktu z Pacjentem, teleporada zostaje anulowana.
3. Sposób udzielenia teleporady:
a. personel medyczny udziela teleporady w warunkach gwarantujących poufność oraz braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady,
b. przed udzieleniem teleporady personel medyczny weryfikuje tożsamość Pacjenta, na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ,
d. personel medyczny przeprowadza badanie podmiotowe oraz analizuje dostępną dokumentację medyczną Pacjenta,
e. na podstawie przeprowadzonego wywiadu, wspólnie z Pacjentem lub jego opiekunem prawnym podejmowana jest decyzja dotycząca dalszego postępowania:
− przeprowadzona teleporada była wystarczająca, zostały przekazane zalecenia (podczas teleporady Pacjent ma również możliwość uzyskania e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, elektronicznego zwolnienia lekarskiego, zlecenie na badania dodatkowe w szczególności laboratoryjne lub obrazowe),
− konieczna jest wizyta osobista w przychodni/wizyta domowa,
− konieczne jest natychmiastowe wezwanie zespołu ratownictwa medycznego, g. po zakończeniu teleporady, osoba jej udzielająca odnotowuje w dokumentacji medycznej informację o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
4. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmują świadczenia udzielane:
a. w przypadku, gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
− wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuacji zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej,
− związanych z wydaniem zaświadczenia,
b. podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru
c. w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów, d. w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
e. dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego,
5. Zapisy pkt. 4 nie dotyczą pacjentów podejrzanych o zakażenie lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2, których ocena stanu zdrowia może odbyć się również w formie teleporady, z wyłączeniem dzieci do ukończenia 2. roku życia, u których koniecznie jest przeprowadzenie wywiadu i badania fizykalnego (zgodnie z częścią II ust. 2 pkt 1 lit. B oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2).
6. Sposób realizacji e-recepty:
Po wystawieniu e-recepty Pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN (poprzez SMS lub telefonicznie w trakcie teleporady). Wystawioną e-receptę Pacjent może zrealizować w dowolnej aptece, podając otrzymany kod PIN oraz numer PESEL (w przypadku braku nr PESEL Pacjent podaje serię i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość).
7. Sposób realizacji e-skierowania:
Po wystawieniu e-skierowania Pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN (poprzez SMS lub telefonicznie w trakcie teleporady). Pacjent rejestruje się w placówce, do której został skierowany podając otrzymany kod PIN oraz numer PESEL (w przypadku braku nr PESEL Pacjent podaje serię i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość).
8. Sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne:
Po wystawieniu e-zlecenia na wyroby medyczne Pacjentowi jest przekazywany numer zlecenia (poprzez SMS lub telefonicznie w trakcie teleporady), który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie wybranej aptece lub w sklepie medycznym.
9. Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych: W przypadku skierowania Pacjenta, podczas teleporady, na badania dodatkowe, Pacjent lub osoba upoważniona zgłasza się do placówki po odbiór wydruku skierowania. W celu zrealizowania skierowania, Pacjent wraz ze skierowaniem udaje się do wyznaczonej placówki na badanie.
10. Przed zakończeniem teleporady personel POZ podsumowuje przeprowadzoną konsultację i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta (opiekuna prawnego) zrozumiałe.