Zasady udzielania teleporad w ramach POZ

INFORMACJE DOTYCZĄCEJ ORGANIZACJI TELEPORADY

w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej

Standard teleporady został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12  sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki  zdrowotnej (POZ) z późniejszymi zmianami.

1. Termin teleporady jest umawiany przez Pacjenta poprzez:

b. kontakt telefoniczny pod numerem 32 281 97 94,

a. formularz kontaktowy dostępny pod adresem https://przychodniaszombierki.pl/kontakt c. kontakt e-mailowy: rejestracja@przychodniaszombierki.pl

d. kontakt osobisty z rejestracją przychodni.

Przy czym teleporada jest realizowana:

− nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do  świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego,  systemu łączności lub osobistego, albo

− w terminie późniejszym, ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

2. Personel medyczny podejmuje trzy próby kontaktu z Pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.  W przypadku nieudanych trzech prób kontaktu z Pacjentem, teleporada zostaje anulowana.

3. Sposób udzielenia teleporady:

a. personel medyczny udziela teleporady w warunkach gwarantujących poufność oraz braku dostępu  osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych  lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady,

b. przed udzieleniem teleporady personel medyczny weryfikuje tożsamość Pacjenta, na podstawie  danych wskazanych w dokumentacji medycznej i/lub deklaracji wyboru POZ,

d. personel medyczny przeprowadza badanie podmiotowe oraz analizuje dostępną dokumentację  medyczną Pacjenta,

e. na podstawie przeprowadzonego wywiadu, wspólnie z Pacjentem lub jego opiekunem prawnym  podejmowana jest decyzja dotycząca dalszego postępowania:

− przeprowadzona teleporada była wystarczająca, zostały przekazane zalecenia (podczas teleporady  Pacjent ma również możliwość uzyskania e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne,  elektronicznego zwolnienia lekarskiego, zlecenie na badania dodatkowe w szczególności laboratoryjne  lub obrazowe),

− konieczna jest wizyta osobista w przychodni/wizyta domowa,

− konieczne jest natychmiastowe wezwanie zespołu ratownictwa medycznego,  g. po zakończeniu teleporady, osoba jej udzielająca odnotowuje w dokumentacji medycznej informację  o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.

4. Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmują świadczenia  udzielane:

a. w przypadku, gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia  w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:

− wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby  medyczne jako kontynuacji zaopatrzenia w wyroby medyczne, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia  pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej,

− związanych z wydaniem zaświadczenia,

b. podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych  w deklaracji wyboru

c. w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,  d. w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,

e. dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku  osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego,

5. Zapisy pkt. 4 nie dotyczą pacjentów podejrzanych o zakażenie lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2,  których ocena stanu zdrowia może odbyć się również w formie teleporady, z wyłączeniem dzieci do  ukończenia 2. roku życia, u których koniecznie jest przeprowadzenie wywiadu i badania fizykalnego  (zgodnie z częścią II ust. 2 pkt 1 lit. B oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8  października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem  podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2).

6. Sposób realizacji e-recepty:

Po wystawieniu e-recepty Pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN (poprzez SMS lub  telefonicznie w trakcie teleporady). Wystawioną e-receptę Pacjent może zrealizować w dowolnej aptece,  podając otrzymany kod PIN oraz numer PESEL (w przypadku braku nr PESEL Pacjent podaje serię  i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość).

7. Sposób realizacji e-skierowania:

Po wystawieniu e-skierowania Pacjentowi jest przekazywany 4-cyfrowy kod PIN (poprzez SMS lub  telefonicznie w trakcie teleporady). Pacjent rejestruje się w placówce, do której został skierowany podając  otrzymany kod PIN oraz numer PESEL (w przypadku braku nr PESEL Pacjent podaje serię i numer  paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość).

8. Sposób realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne:

Po wystawieniu e-zlecenia na wyroby medyczne Pacjentowi jest przekazywany numer zlecenia (poprzez  SMS lub telefonicznie w trakcie teleporady), który uprawnia do zrealizowania tego zlecenia w dowolnie  wybranej aptece lub w sklepie medycznym.

9. Sposób realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych:  W przypadku skierowania Pacjenta, podczas teleporady, na badania dodatkowe, Pacjent lub osoba  upoważniona zgłasza się do placówki po odbiór wydruku skierowania. W celu zrealizowania skierowania,  Pacjent wraz ze skierowaniem udaje się do wyznaczonej placówki na badanie.

10. Przed zakończeniem teleporady personel POZ podsumowuje przeprowadzoną konsultację  i weryfikuje, czy przekazane zalecenia są dla Pacjenta (opiekuna prawnego) zrozumiałe.